Marek Biełuszka - Strona Autorska - Galeria Fotografii
Strona głównaInne, mniej lub bardziej przydatne...FOTOGALERIAGALERIA CZARNO - BIAŁA "INNA"GALERIA FOTOGRAFII "ZAPOMNIANE"FotoporadyMoja optykaKontakt/ WkrótceSpis Treści
Śnieg
Obróbka zdjęć
Automatyczna sekwencja balansu bieli
Korekta ekspozycji
Długość ogniskowej vs kąt widzenia
Temperatura barwowa
Szczgóły i ostrość
Podstawowa korekcja zdjęć / KOLOR/ CZERŃ I BIEL/ S
Fotoporady
Zima to prawdziwe wyzwanie fotograficzne. W zależności od pogody możemy zauważyć wiele odcieni pokrywy śnieżnej. I tak przy zachmurzonym obserwujemy biel, czerń i różne odcienie szarości. Natomiast w pogodną słoneczną pogodę mamy już całą gamę kolorów.  Tam gdzie pada słońce mamy różne odcienie kolorów ciepłych. Tam gdzie są miejsca ocienione kolory są zimne. To jest kolejna zima podczas, której robię "śnieżne zdjęcia". Każdy może zauważyć, że śnieg ma swoją fakturę. Przy różnym oświetleniu oraz kącie padania światła różnie wygląda. Są w nim zagłębienia, które tworzą cienie. Pierwsze zdjęcia jakie robiłem na śniegu pokazywały śnieg jako białą kartkę papieru. Coś ciemnego na całkowicie białym tle.  Wniosek z tego jest taki, że śnieg powinien być nieznacznie, o ton ciemniejszy właśnie od takiej bieli kartki papieru. Podczas fotografowania zimy stosowałem Tryb Manualny.
Nie jest prawdą , że korekta musi być na (+). Wszystko zależy od ilości bieli w kadrze. I w tym miejscu bardzo przydaje się ocena histogramu.
Czy te zdjęcia wyszły poprawnie ? To pozostawiam do Waszej oceny.
Jako dodatkowe wyposażenie przy robieniu zdjęć przy ujemnej temperaturze niezastąpione są rękawiczki z uciętymi palcami na 1/4 długości od końca palca. Ja znalazłem w szafie stare rękawiczki i poucinałem końcówki.  Druga sprawa to zapasowy akumulator. I proponuję przy zakupie statywu brać poprawkę na mróz, kupując takie urządzenie z pianką na nogach.  Po przyjściu do domu cały sprzęt pozostaje w plecaku przynajmniej przez 2 godziny.  W przeciwnym razie pokryje sie rosą. A wilgoć niestety jest wrogiem elektroniki. Gdyby przypadkiem nasz aparat się zamoczył, wpadł w głęboki śnieg lub do wody ( tak jak mi to się zdarzyło gdy cały z aparatem wpadłem do Narwi) proponuje natychmiast wyjać akumulator i pod żadnym pozorem do całkowitego wyschnięcia nie próbować sprawdzać czy aparat działa.


Chciałbym jeszcze na chwilę powrócić do obróbki zdjęć. Tak jak wcześniej wspomniałem nie zapominajmy o tym ważnym elemencie całego procesu. Starałem się wybrać najsłabsze egzemplarze wyjściowego materiału. Tak aby różnica była bardziej widoczna. Pierwsze zdjęcie jest już wyświetlone z RAW-u, natomiast drugie jest po obróbce. Wyświetlone, ponieważ sam RAW to duży plik.  W każdym fabrycznym opakowaniu aparatu fotograficznego powinna być płyta z programem do wyświetlania negatywów cyfrowych. Nie jest to jakiś w pełni profesjonalny program, ale naprawdę przyzwoicie spełnia swoje funkcje początkowe.  Oprócz "wywołania" zdjęcia mamy tutaj bardzo istotną funkcję zmiany temperatury barwowej, bądź to przez jej ręczne ustawienia bądź przez "automatycznie" określone funkcje ( światło dzienne, krajobraz, portret itp).  Jest pełna dowolność. Istnieje wiele innych takich jak  wyostrzenie, nasycenie, kontrast, jasność oraz kilka innych.  Oczywiście można pominąć taką płytę i używać innych aplikacji do obróbki naszych prac. Nie pamiętam  w tej chwili czy Picassa posiada funkcje wyświetlania RAW. Ale na pewno można próbować dalszej pracy w tym programiku. Jest kilka narzędzi począwszy od najprostszych a skończywszy na takim programie jak Photoshp. Mnie osobiście klimat analogowej ciemni fotograficznej bardziej odpowiadał. Ale pomijając sam proces technologiczny to na takie laboratorium musimy mieć ładny kawałek na stałe umeblowanego pomieszczenia. W tej chwili znacznie wygodniej jest włączyć komputer i pomanipulować suwakami. 
Podczas całego procesu obróbki cyfrowej dużą uwagę przywiązuję do wykadrowania zdjęcia oraz nasycenia. Nie jestem zwolennikiem kolorów, bijących po oczach. Kolorowe zdjęcie nie znaczy przebarwione. Starajmy się aby nasz negatyw był bardzo dobrej jakości. Są opinie, że to RAW i można wiele rzeczy zmienić. Ale ja uważam, że do pracy musimy mieć bardzo dobrej jakości materiał wyjściowy. 
A próba obróbki jakiegoś marnego negatywu często przynosi odwrotny efekt.  Jeżeli nie wystawiamy naszych zdjęć w internecie to znacznie mniejsze straty w obrazie po przekonwertowaniu przynosi TIF niż JPG. Natomiast format TIF jest znacznie bardziej objętościowy od JPEG-a. I pamiętajmy, że RAW nie robi zdjęć. Jeżeli ktoś sądzi że zrobi byle co, byle jak w RAW-ie i jest święcie przekonany, że "RAW mu zrobi" zdjęcie to się myli.


Ustawiony balans bieli można skorygować. Korekcja taka może zastąpić nam efekt jaki daja nam filtry konwersji temperatury barwowej lub filtry kompensacji barwowej. Można to robić ręcznie lub automatycznie. Opiszę przykład jaki wykonałem swoim aparatem za pomocą automatycznej sekwencji balansu bieli. Różnica jest bardziej dostrzegalna. Oczywiście w tym przypadku absolutnie niezbędnym było użycie statywu. Za naciśnięciem migawki można zrobić trzy zdjęcia o różnym tonie koloru. Na podstawie temperatury barwowej bieżącego ustawienia balansu bieli zostaną zarejestrowane trzy obrazy z przesunięciem osi koloru niebieski/bursztynowy lub purpurowy/zielony.  W tym celu wybrałem garaż oświetlony całkowicie świetlówkami. Do wykonania zdjęć wykorzystałem purpurę i zieleń. Do tego oświetlenia jest to chyba najlepsze rozwiązanie w automacie. Zdjęcia są wykonywane w trzech sekwencjach począwszy od standardowego balansu bieli poprzez kolor purpurowy (Magneta - M) i skończywszy na kolorze zielonym (Green-G). Zawsze używam tylko centralnego punktu AF.
W związku z tym, że podczas jednego zdjęcia są rejestrowane trzy obrazy, zapis zdjęcia na kartę pamięci będzie trwał dłużej. 
Zasada jest taka sama jak w przypadku sekwencji naświetlania. Czyli na zasadzie Bracketingu (BKT) - SEKWENCJA ZDJĘĆ O ZMIENNYCH PARAMERTACH.

Tak jak już wcześniej wspomniałem, operowanie czasem i przysłoną nie jest do końca wygodne. Dlatego stworzono mechanizm, który zastępuje te dwa parametry i pozwala w prosty sposób na ograniczenie dopływu światła do naszego aparatu. Działa to oczywiście w druga stronę czyli nie tylko możemy ograniczać ale również powiększać strumień światła.

Spójrzmy na pierwsze 3 zdjęcia. Są one wyświetlone z RAW-u bez żadnych korekt graficznych. Zdjęcia z różną korektą ekspozycj i wykonaną właśnie tym mechanizmem. Kolejność zdjęć od -1EV poprzez wartość zero (0) i skończywszy na +1EV. Zdjęcia naprzemiennie przedstawiają histogram poszczególnych obrazów po korekcie. Pierwsze zdjęcie, najciemniejsze, którego histogram jest przesunięty do lewej strony. Drugie zdjęcie z korekta zerową, którego histogram rozłożony jest równomiernie od lewej do prawej strony. Ostatnie zdjęcie najjaśniejsze, którego histogram przesunięty jest do strony prawej.

Kolejne 3 zdjęcia to naprzemiennie skorygowane obrazy w programie graficznym ze zmienionym obrazem histogramu. Widać wyraźnie w jakim stopniu obróbka wpłynęła na końcowy efekt oraz jak zmienił się rozkład histogramu. Powinniśmy dążyć do wykonania takiego obrazu, którego histogram rozkłada się równomiernie od lewej do prawej nie opierając się o żadną ze stron. Jeżeli jednak mamy tylko do wyboru zdjęcie niedoświetlone ( ciemniejsze) lub prześwietlone (jaśniejsze) lepiej obróbkę naszego obrazu przeprowadzić na tym niedoświetlonym, ponieważ z prześwietlonego (jasnych miejsc) mamy znikome szanse na odzyskanie szczegółów. Nie ma szans aby z tego najbardziej jasnego "wyciągnąć" wszystkie szczegóły elewacji budynku. Zwłaszcza uzyskanie właściwej barwy ciemnych pasów wokół okien.

I jeszcze jedna uwaga odnośnie tego przykładu. Absolutnie obraz prawidłowo naświetlony nie musi mieć takiej korekty ekspozycji jak to ma miejsce na zdjęciu środkowym – czyli zero (0). Może okazać się, że korekta wymagana do prawidłowo naświetlonego Waszego obrazu może być na poziomie -1EV lub +1EV. Akurat w moim przypadku tak to się ułożyło. 

Najbardziej istotną sprawą pod kątem użytkownika będzie zależność kąta widzenia od ogniskowej obiektywu. Im krótsza jest ogniskowa, tym większy jest kąt widzenia i na odwrót – wydłużenie ogniskowej powoduje zawężenie pola widzenia. Warto jednak pamiętać, że nie jest to zależność liniowa – dwukrotne wydłużenie ogniskowej nie oznacza dwukrotnego zmniejszenia pola widzenia.
Poniżej przedstawiam, jak zmieniać się będzie pole widzenia w zależności od ogniskowej zastosowanego obiektywu.

Każdy rodzaj światła charakteryzuje się inna temperaturą barwową. I tak dla przykładu światło słoneczne posiada temperaturę barwową o wartości 5500K. Aparaty fotograficzne w odróżnieniu od ludzkiego oka nie potrafią automatycznie dopasować się do różnego rodzaju temperatur barwowych. Aparat potrzebuje osobnego ustawienia tego parametru w każdej sytuacji oświetleniowej. Inna temperatura wymagana jest w przypadku światła dziennego w słońcu, inna w dzień pochmurny a jeszcze inna w pomieszczeniach zamkniętych gdy mamy styczność z różnego rodzaju źródłem światła. W aparatach cyfrowych takie zadanie przejmuje na siebie wewnętrzny komputer przetwarzający dane z matrycy.

Balansowanie bielą przez aparat to nic innego jak odbieranie przez aparat cyfrowy informacji na temat najbardziej białego miejsca na naszym obrazie.  Na tej podstawie aparat potrafi określić i odtworzyć każdy inny kolor na naszym zdjęciu. Prawidłowe ustawienie balansu bieli jest dla naszego zdjęcia kluczowym punktem aby uzyskać prawidłowe odwzorowanie kolorów. Mechanizmy jakie kierują procesem ustawiania balansu bielu w większości przypadków wystarczają aby uzyskać pożądany efekt. Niestety zdarzają się takie sytuacje kiedy musimy zdać się na nasze „oko”.  Balans bieli tak jak wspomniałem ustawiany będzie zawsze do najbardziej jasnego punktu naszego obrazu. Nie zawsze ten punkt będzie miał kolor bieli. Wszystko zależy od tego co fotografujemy i w jakich okolicznościach. Jaki kolor jest tym przeważającym i tym najbardziej jasnym, który będzie brany przy ocenie. Od koloru najjaśniejszego punktu zależy w dalszej części kierunek przesunięcia pozostałych barw. Współczesne aparaty cyfrowe posiadają albo ręczną możliwość ustawienie temperatury barwowej albo ustawienie balansu bieli dla konkretnych źródeł światła. Konkretnymi ustawieniami jakie występują są dla przykładu światło dzienne / DayLight/, światło jarzeniowe / Fluorescent/, zachmurzenie / Cloud/. Pomimo takich zdefiniowanych źródeł  światła aparat nie zawsze może dokładnie dostosować się do temperatury barwowej tego predefiniowanego ustawienia. Dlatego w takich przypadkach możemy zastosować ręczne przesuniecie naszej temperatury. Takim przykładem może być mieszanina różnego rodzaju świateł jakie zastałem przy fotografowaniu Krakowskiego Przedmieścia w nocy. Warto poćwiczyć ze swoim aparatem różne rodzaje ustawień w różnym oświetleniu i sprawdzić w jakich warunkach automatyczny balans bieli sprawdza się najlepiej.

Poniżej zrobiłem zdjęcia w słoneczna pogodę z małym zachmurzeniem z użyciem różnych zdefiniowanych źródeł światła. Pierwsze zdjęcie zostało zrobione z automatycznym balansem bieli. Kolejne z zastosowaniem temperatur barwowych dla cienia, nieba zachmurzonego, światła dziennego, światła żarówki (światło żółte) oraz świetlówki. Widać doskonale, w którym kierunku mamy przesunięcia naszej temperatury barwowej. Ostatnie zdjęcia jest wynikiem delikatnej korekcji z obrazu wykonanego z ustawieniem automatycznego balansu bieli (AWB).

Robiąc zdjęcia w formacie RAW teoretycznie można takie błędy naprawić. Ale moim zdaniem należy zawsze przed wykonaniem zdjęcia starać się zastosować prawidłowe parametry ustawienia ekspozycji co pozwoli nam ograniczyć czas spędzony przy komputerze do minimum. Lepiej poświęcić więcej czasu w plenerze niż na siedzenie przed monitorem.

Brak ostrości oraz szczegółów w naszym obrazie jest jednym z najbardziej zauważalnych problemów. I to niezależnie jaki aparat zastosujemy do zrobienia naszych zdjęć. Ilość szczegółów możliwych do zarejestrowania na zdjęciu uzależniona jest od kilku czynników: 

1/ rozdzielczość matrycy naszego aparatu – im większa tym więcej szczegółów na zdjęciu.

2/ jakość naszego obiektywu/ optyki - im lepsze parametry naszego obiektywu tym obraz będzie bardziej ostry i wyrazisty.

3/ sprawność algorytmów wyostrzania w aparacie fotograficznym. We wszystkich aparatach cyfrowych stosuje się różnego rodzaje algorytmy, które mają na celu zwiększenie poziomu szczegółowości i wyrazistości obrazów. I tu również różnego rodzaju sprzęt radzi sobie z tym zjawiskiem w różny sposób.


Pomiędzy wyrazistością obrazu i ostrością zachodzi bezpośredni związek. Dlatego im wyższa jest początkowa ostrość obrazu, tym łatwiej z niego wydobyć wszelkie detale. Ocena fotografii pod kątem zawartości szczegółów może być czasami trudna. Oglądając zdjęcie, możemy stwierdzić, że jest dobre, ponieważ nie wiemy, że pewne detale są na nim niewidoczne.

Zdjęcie 1 i 2 przedstawia fotografie wykonane tym samym aparatem ale z różnymi obiektywami ( o takiej samej długości ogniskowej). Chociaż zdjęcie „2” nie wygląda źle , to jednak zdjęcie „1” jest lepsze, ponieważ zawiera więcej szczegółów. Widać, że jakość obiektywu miała na to wpływ. Szczegółowość obrazu związana jest z jego ostrością, a ta zależy od jakości obiektywu, i algorytmów wyostrzania wykorzystywanych zarówno przez wewnętrzne układy aparatu, jak i podczas obróbki komputerowej. Te dwa zdjęcia nie zostały poddane żadnej obróbce. Zdjęcie 3,4,5 przedstawiają 3 wersje tego samego zdjęcia: oryginalną ( niewyostrzoną), wyostrzona i zbyt mocno wyostrzoną. Ostatnie zdjęcie wygląda zbyt szorstko. Wyostrzanie polega na dodawaniu białych i czarnych otoczek wokół obszarów o silnym kontraście. Zbyt silne wyostrzenie nie daje się łatwo naprawić. Lepiej jest wyostrzyć za mało niż zbyt dużo. Inna przypadłością są poszarpane krawędzie lub linie na, których jest wzorek przypominający schodki – zdjęcie „6” i „7” -ALIASING . Tego typu przypadłość występuje w obszarach o silnym kontraście. Problem ten dotyka aparatów o zbyt małej rozdzielczości.  

 

Podstawowa korekcja zdjęć / KOLOR/ CZERŃ I BIEL/ SEPIA.
Obrazy te są bezpośrednio powiązane z opisem procesu, który znajduje sie w
tym miejscu.

Czyli od lewej znajdziemy obrazy:

1/ Obraz kolorowy / pozytyw / JPEG / po wyświetleniu bez żadnych korekcji

2/ Obraz kolorowy/ pozytyw / JPEG / po wyświetleniu, po korekcji "-0,17"

3/ Obraz kolorowy/ pozytyw / JPEG / wykonany na gotowo

4/ Obraz czarno - biały/ pozytyw / JPEG / wykonany na gotowo

5/ Obraz sepia/ pozytyw / JPEG / wykonany na gotowo
0 element(y|ów)

Strona głównaInne, mniej lub bardziej przydatne...FOTOGALERIAGALERIA CZARNO - BIAŁA "INNA"GALERIA FOTOGRAFII "ZAPOMNIANE"FotoporadyMoja optykaKontakt/ WkrótceSpis Treści